Jak projektować landing page’e pod loterie?

Firmy każdego dnia prześcigają się w pomysłach, w jaki sposób przyciągnąć nowych klientów lub bardziej zaangażować dotychczasowych konsumentów. Jednym z najskuteczniejszych narzędzi są loterie, a te bazują na ciekawych mechanizmach, grywalizacji, nagrodach oraz – landig page’ach, gdzie uczestnicy rejestrują się w loteriach.


Czy istnieje złoty środek na zaprojektowanie takiej strony, która by nie tylko przyciągnęła uwagę, ale była też atrakcyjna i nowoczesna, a na dodatek intuicyjna i prosta w obsłudze?

Przeanalizujmy wspólnie, co musi zawierać landing page. „Dobrze zaprojektowany powinien w odpowiedni sposób eksponować przede wszystkim prezentację nagród, zasady loterii, hasła reklamowe, zamieszczony formularz zgłoszeniowy lub moduł gry, regulamin, kontakt do organizatora. Dużo jest tych niezbędnych elementów, zważywszy, że konieczne są także pozostałe moduły informatyczne. Jeśli klient tego oczekuje i wynika to z jego strategii, landing page może być również zakładką strony głównej jego firmy lub produktu. Wszystko to ma służyć konkretnym celom i nie należy o tym zapominać na etapie projektowania” – wyjaśnia Karol Teterycz, Project Manager w Grupie Eura7, która współorganizuje loterie ze spółką Nofsza.

Przejrzystość loterii i procesu projektowania

Dodatkowe aspekty, determinujące sukces organizowanej loterii, tłumaczy Sylwia Jasiak, UX designer Eura7: „Istotną częścią projektowania stron poświęconych loteriom jest przejrzystość procesu, który użytkownik musi przejść, by zarejestrować się do gry. Ważnym elementem jest precyzyjne zaprezentowanie kroków, które wymagane są, aby zgłoszenie zostało przyjęte. Taka transparentność pozwala z góry oszacować użytkownikowi, ile czasu zajmie mu wypełnienie naszego formularza”.

To niezwykle istotne, ponieważ w loteriach biorą udział cztery typy graczy:

  • zdobywca – osoba, dla której korzyścią są nagrody, dla niego liczą się wartościowe i wielorakie wygrane;
  • odkrywca – gracz / konsument, który czerpie radość z odkrywania nieznanego; hasło, które na niego zadziała, to “Odkrywaj / Badaj”;
  • społecznik – to gracz / konsument, który najwięcej zadowolenia czerpie z nawiązywania relacji z innymi;
  • zabójca – to gracz / konsument, którego ekscytuje rywalizacja i pokonywanie innych.

Oni wszyscy mogą brać udział w loterii nie tylko za pośrednictwem laptopów lub komputerów stacjonarnych. Uczestnictwo w loterii często ma miejsce tu i teraz, przykładowo, kiedy jesteśmy tuż po zakupie w sklepie, kiedy w ręce mamy tylko dwie rzeczy: nabyty produkt oraz telefon. „Należy także pamiętać o przystosowaniu naszego landing page do użytku na urządzeniach mobilnych. Biorąc pod uwagę stale rosnący udział smartfonów w ogólnym przeglądaniu internetu, bezpiecznym założeniem jest, że również w naszym przypadku ruch mobilny będzie sięgał kilkudziesięciu procent, co w wielu przypadkach może potencjalnie oznaczać ponad połowę całego ruchu. Zaprojektowanie strony w taki sposób, by proces zapisu i zapoznania się z kluczowymi informacjami na temat loterii był wygodny dla wszystkich naszych użytkowników, niezależnie od szerokości ekranu, jest zatem niezwykle istotne” – dodaje Jasiak.

Kiedy loteria jest atrakcyjna?

Mając na uwadze nasze typy graczy, landing page musi być uzupełnieniem mechanizmu całej loterii. Tym samym powinien zawierać mocny element współzawodnictwa oraz pozwalać uczestnikowi na wejście w świat historii związanej z produktem. „Grywalizacja pozwala na osiąganie wysokiego zaangażowania uczestników. Skupiamy się na opracowywaniu mechanizmów i narzędzi informatycznych, które angażują wszystkie typy osobowości wśród graczy. Zatem udział w loterii i gra umiejscowiona na stronie www powinna być spójną ścieżką zadań, rozwoju i wygranych. Te elementy powinna łączyć wspólna fabuła bądź misja” – twierdzi Teterycz.

Modele współczesnych loterii

Organizatorzy loterii, tacy jak Nofsza, coraz częściej w swojej proaktywności w stosunku do konsumentów jeszcze bardziej wychodzą naprzeciw oczekiwaniom konsumentów. Dlatego też landing page oraz mechanizmy współczesnych loterii pozwalają na wzięcie udziału w dwóch systemach: Freemium oraz Premium. Co to oznacza dla uczestnika gry? Otóż nie ma potrzeby, żeby w pierwszym ze wspomnianych wariantów zakupił jakikolwiek produkt, chcąc brać udział w rywalizacji oraz wygrywać nagrody. Co więcej, najnowsze analizy jednoznacznie pokazują, że to właśnie połączenie tych dwóch modeli daje jedne z najlepszych efektów i odpowiada w pełni na pytania: jak organizować loterie oraz jak projektować landing page.